onsdag 22 mars 2017

Rök

På Röks förskola går barn som är 1-5 år, uppdelat på två ”avdelningar”.
Vi har sett ett stort intresse för vatten både hos de stora och små barnen. Det uppkom frågor om vatten i sandlådan redan i höstas. Vi såg att barnen hade frågor kring flyta/sjunka och olika sätt att transportera vatten på. Vi har fortsatt att arbeta kring vatten genom vattenlek och olika experiment. Här kommer vi att dela med oss av några bilder och tankar från vårt projekt som pågår just nu.
 
Vi hällde lika mycket vatten i två glas och hällde i salt i båda. Sedan ritade vi ett streck där vattenytan var och satte ett lock på ena glaset.
 

Vattennivån sjunker sakta för varje dag som går och till slut finns det bara vita saltkristaller kvar. Barnen funderar: någon tror att det är is på glaset medan ett annat barn är helt övertygad om att det måste vara saltet som fastnat på glaset.

 
 
 
Barnen erbjöds fyra glas med vatten med olika temperatur. Barnen konstaterar snabbt att vattnet är kallt/varmt.

 
 

Barnen upptäckte att det kom rök från glaset med det varma vattnet och att det blev imma på glaset. Vad händer om vi tar ännu varmare vatten?

 
 
Vi kokade vatten i vattenkokaren och lade ett lock över.
Det blev imma och vattenånga på locket.
-Titta, det blir en vattendroppe på locket! upptäckte barnen.



 

Barnen intresserar sig just nu för sand- att hälla och ösa mellan olika mått. Många av barnen är intresserade av att mäta och olika måttenheter. Vi erbjuder barnen en låda med sand, olika mått och en våg. Barnen har fått olika matematiska uppdrag och diskuterat jämnvikt.
 

 
De yngsta barnen häller och öser vatten mellan olika, skålar mått och kannor. Vi provade att hälla med olika material; olja, vatten, sirap, ketchup och skum. Vi upptäckte att det går att göra bubblor och skum av mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar