På Röks förskola går barn som är 1-5 år, uppdelat på två
”avdelningar”.
Vi har sett ett stort intresse för vatten både hos de stora och
små barnen. Det uppkom frågor om vatten i sandlådan redan i höstas. Vi såg att
barnen hade frågor kring flyta/sjunka och olika sätt att transportera vatten
på. Vi har fortsatt att arbeta kring vatten genom vattenlek och olika
experiment. Här kommer vi att dela med oss av några bilder och tankar från vårt
projekt som pågår just nu.
Vi
hällde lika mycket vatten i två glas och hällde i salt i båda. Sedan ritade vi
ett streck där vattenytan var och satte ett lock på ena glaset.
Vattennivån
sjunker sakta för varje dag som går och till slut finns det bara vita
saltkristaller kvar. Barnen funderar: någon tror att det är is på glaset medan
ett annat barn är helt övertygad om att det måste vara saltet som fastnat på
glaset.
Barnen
erbjöds fyra glas med vatten med olika temperatur. Barnen konstaterar snabbt
att vattnet är kallt/varmt.
Barnen
upptäckte att det kom rök från glaset med det varma vattnet och att det blev
imma på glaset. Vad händer om vi tar
ännu varmare vatten?
Vi
kokade vatten i vattenkokaren och lade ett lock över.
Det blev imma och vattenånga på locket.
Det blev imma och vattenånga på locket.
-Titta,
det blir en vattendroppe på locket! upptäckte barnen.
Barnen intresserar sig just nu för sand- att hälla och ösa
mellan olika mått. Många av barnen är intresserade av att mäta och olika
måttenheter. Vi erbjuder barnen en låda med sand, olika mått och en våg. Barnen
har fått olika matematiska uppdrag och diskuterat jämnvikt.
De yngsta barnen häller och öser vatten mellan olika, skålar
mått och kannor. Vi provade att hälla med olika material; olja, vatten, sirap,
ketchup och skum. Vi upptäckte att det går att göra bubblor och skum av mjölk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar