onsdag 15 mars 2017

Seglet


Vi på Seglet har i arbetet med hajarna även pratat mycket kring längd och höjd. För att få en förståelse vad olika längder och siffror och ord betyder (kort och gott få en matematisk förståelse)har vi bland annat utforskat hur en tumstock fungerar, vad de olika siffrorna och färgerna på tumstocken betyder (cm, dm ,m)  Detta har lett till intressanta samtal och hypoteser från och mellan barnen.
 
 
Även att uppskatta och jämföra olika saker mot varandra är ett viktigt led i barnens matematiska utveckling. Därför har vi mätt många olika saker i förhållande till såghajen genom att vi klippt ett snöre som är lika långt som såghajen. Snöret har vi sedan använt oss av både inom och utomhus.

Är jag eller hajen längst?
Är pedagogen eller hajen längst?
Är Såghajen längre än vattentunnan är hög?
 
Kyrkdörren eller hajen?
Gravstenarna eller hajen?
Blomlådorna på gården eller hajen?
Snöhögen på torget eller hajen?

Läroplanen för förskolan (Lpfö98/10):
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

 
 





 

 

 

 

 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar