Vi på Seglet har i arbetet med hajarna även pratat mycket kring längd
och höjd. För att få en förståelse vad olika längder och siffror och ord
betyder (kort och gott få en matematisk förståelse)har vi bland annat utforskat
hur en tumstock fungerar, vad de olika siffrorna och färgerna på tumstocken
betyder (cm, dm ,m) Detta har lett till
intressanta samtal och hypoteser från och mellan barnen.
Även att uppskatta och jämföra olika saker mot varandra är ett viktigt
led i barnens matematiska utveckling. Därför har vi mätt många olika saker i
förhållande till såghajen genom att vi klippt ett snöre som är lika långt som
såghajen. Snöret har vi sedan använt oss av både inom och utomhus.
|
Är jag eller hajen längst? |
|
Är pedagogen eller hajen längst? |
|
Är Såghajen längre än vattentunnan är hög? |
|
Kyrkdörren eller hajen? |
|
Gravstenarna eller hajen? |
|
Blomlådorna på gården eller hajen? |
|
Snöhögen på torget eller hajen? |
Läroplanen
för förskolan (Lpfö98/10):
Förskolan
skall sträva efter att varje barn:
utvecklar
sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper
hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och
förändring,
utvecklar
sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva
olika lösningar av egna och andras problemställningar,
utvecklar
sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp
och samband mellan begrepp,
utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa
resonemang,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar