måndag 22 januari 2018

Tröskan


Vad gör vi i förskolan för att främja språkutvecklingen?

 
I läroplanen för förskolan står det bl.a. följande om språk:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.



I förskolans vardag sker det möten mellan barnen och mellan barn och vuxen hela tiden, ett samspel genom kommunikation, dialog, ögonkontakt och kroppsspråk. På Tröskan delar vi barnen i två grupper under större delen av dagen. Då ger vi barnen utrymme att våga ta plats i såväl diskussioner och reflektioner tillsammans med en liten grupp. Barnen upptäcker att det är okej att tycka och känna olika.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra

 
Barnen på Tröskan tycker om att spela spel. Där utmanas barnen att beskriva och förklara. Genom att lyssna och ta del av kompisarnas berättande så utökas bl.a. ordförråd och uttal. Vi får in många delar från läroplanen genom att spela spel. Att räkna och se antal är något som ingår spelandet vid varje tillfälle. 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

Många av barnen på vår avdelning är nyfikna på bokstäver och hur bokstäverna låter. Äldre barn är stora inspiratörer för de yngre barnen. Barnen tillverkar egna skrivböcker där berättelser med bilder skapas. I början får vi pedagoger skriva orden först och barnen härmar. Att få se glädjen i barnens ögon när de skrivit sitt namn själva är obeskrivlig!!
 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.
 

 
Vår gröna soffa är en favoritplats där barnen själva kan sitta och titta i en bok eller tillsammans med en vuxen och ett gäng kompisar få ta del av högläsning. Bokens värld är spännande och genom att vi läser med inlevelse så skapas de fantasi och inre bilder hos barnen.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar