Läroplanen
för förskolan:
Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet
bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla
verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former
stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt
tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande
och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser,
känslor och erfarenheter.
På Tröskan gör vi plats för leken genom att dela barnen i
mindre grupper. Då finns det utrymme för leken framförallt inomhus. Det finns
flera olika lekar att välja på. I och med att vi är få barn inomhus så ges det
möjlighet att leka i en liten grupp eller själv.
Många av barnen på Tröskan tycker om att bygga.
Konstruktionsleken kan få med sig många barn och det ger kamratanda i gruppen.
Där får fantasin flöda och olika tekniker används. Vi övar oss på att samarbeta
och visa hänsyn mot varandra.
Leken i vår hemmavrå är uppskattad. Äldre och yngre leker
tillsammans och barnen lär av varandra. Glädje och humor genomsyrar leken i
hemmavrån. Barnen använder sig av de rutiner de är vana vid i leken här, och
det blir ett kvitto på hur viktigt det är med rutiner i både förskolan och
hemmet.
Uteleken är också en omtyckt aktivitet av barnen. På Tröskan
går vi ut minst en gång om dagen. Vi använder vårt uterum flitigt där vi vara
aktiva på helt annat sätt än inomhus. Barnen tycker om att röra på hela kroppen
genom att t.ex. cykla, gunga, springa m.m.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar